SYSTEM OCENIANIA
opracowany przez Radę
Pedagogiczną
I.
Założenia
ogólne.
II.
Sposoby
zbierania informacji o uczniu.
III.
Szkolny
system motywacyjny
IV.
Ogólne
zasady i kryteria oceny przedmiotowej oraz klasyfikowanie i promowanie.
V.
Dokumentacja
osiągnięć ucznia.
VI.
Sposób
informowania rodziców.
VII.
Ważne
terminy.
VIII.
System
odwoławczy.
IX.
Ewaluacja.
Szkolny system oceniania opracowano na podstawie konsultacji
przeprowadzonych w środowisku nauczycieli, rodziców i uczniów.
Podstawą do opracowania jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz.562 i Nr 130, poz. 906).
Zadaniem
Szkolnego Systemu Oceniania jest:
-
informowanie
ucznia o jego osiągnięciach,
-
ocenianie
ucznia,
-
upowszechnianie
osiągnięć uczniów,
-
diagnozowanie,
-
ewaluowanie
programów nauczania.
Szkolny System
oceniania zapewnia:
uczniom:
-
jasne
i jawne kryteria oceny,
-
takie
same zasady oceniania na wszystkich przedmiotach,
-
rzetelną
informację zwrotną,
-
indywidualność
oceniania,
-
możliwość
samooceny,
-
wspieranie
kreatywności i oryginalności w procesie uczenia się;
rodzicom:
-
prostotę
i jasność systemu,
-
jawność
kryteriów oceniania,
-
możliwość
częstej informacji zwrotnej o postępach dziecka;
nauczycielom:
-
różnorodność źródeł informacji o uczniu,
-
łatwość
stosowanych metod, form i technik oceniania.
1.
Obserwacja
ciągła w czasie zajęć lekcyjnych.
2.
Obserwacja
poczynań ucznia na różnych płaszczyznach życia szkolnego.
3.
Uwagi
i spostrzeżenia w dzienniku lekcyjnym.
4.
Semestralna
i końcowa samoocena ucznia.
Uczeń ma prawo uczestniczyć w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych oraz prezentować swoje prace na wystawach.
Wewnątrzszkolne konkursy dotyczyć
będą:
1.
Przedmiotów
ogólnokształcących.
2.
Przedmiotów
artystycznych.
3.
Działalności
sportowej.
4.
Związane
z działalnością na rzecz środowiska.
Uczniowie będą brać udział w pozaszkolnych konkursach organizowanych zgodnie z proponowaną ofertą.
Za prezentowanie swego dorobku w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych oraz promowanie szkoły w środowisku lokalnym i regionalnym uczeń otrzymuje nagrody /w ramach posiadanych przez szkołę i organizatorów środków/ w postaci:
a/ nagród
rzeczowych,
b/ dyplomów,
c/ sponsorowania wycieczki /przez Radę Rodziców/,
o r
a z
d/ nadanie tytułów honorowych np. mistrz ortografii
w roku szkolnym.
IV. OGÓLNE ZASADY I KRYTERIA
OCENY
PRZEDMIOTOWEJ
ORAZ KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA
Wstęp.
§ 1. Ocenianie.
§ 2. Klasyfikowanie.
§ 3. Promowanie.
§ 4. Sprawdziany
Załączniki.
WSTĘP
Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na
rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z
programów nauczania ujętych w „Szkolnym zestawie programów oraz na
formułowaniu oceny”.
Wewnątrzszkolne ocenianie ma na celu:
1)
poinformowanie
ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
2)
pomoc
uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3)
motywowanie
ucznia do dalszej pracy,
4)
dostarczanie
rodzicom /prawnym opiekunom/ i
nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach
ucznia,
5)
umożliwianie
nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Wewnątrzszkolne ocenianie obejmuje:
1)
formułowanie
przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i
rodziców /prawnych opiekunów/,
2)
bieżące
ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych
w szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,
3)
przeprowadzanie
egzaminów klasyfikacyjnych,
4)
ustalenie
ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania.
Ilekroć
w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, klasyfikowania i promowania mowa o :
-
klasyfikowaniu
śródrocznym lub okresowym, należy przez to rozumieć klasyfikowanie po pierwszym
okresie,
-
rodzicach,
należy przez to rozumieć prawnych opiekunów.
Na
posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej przedstawia się nie tylko
wskaźniki ilościowe poziomu osiągnięć
uczniów i ich zachowań, ale analizuje się również przyczyny niepowodzeń
szkolnych młodzieży.
Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania jest załącznikiem do rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007r (Dz. U. Nr 83, poz.562 i Nr 130, poz. 906).
§ 1.
OCENIANIE
1.
Obowiązkiem
każdego nauczyciela jest ustalenie kryteriów wymagań na poszczególne stopnie
szkolne, wynikające z realizowanego przez niego programu nauczania
i poinformowanie o nich uczniów na początku roku szkolnego.
2.
Oceny
poziomu wiedzy i umiejętności ucznia, ustalone zgodnie z kryteriami, winny być
dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających
obiektywność.
3.
Oceny
są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
4.
Przy
zapisywaniu ocen cząstkowych dopuszcza się stosowanie „plusów” i „minusów”.
5.
Oceny
okresowe i końcoworoczne winny być wyrażone pełnym stopniem stosowanej skali,
jak w § 2. 13.
6.
Nauczyciel
w ciągu jednego okresu winien wystawić każdemu uczniowi co najmniej tyle ocen
cząstkowych, ile wynosi tygodniowa liczba godzin realizowania danego przedmiotu
pomnożona przez dwa.
7.
Na
prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją
uzasadnić.
8.
Formą
sprawdzenia poziomu osiągnięć uczniów może być: praca pisemna, praca klasowa,
sprawdzian, kartkówka.
9.
Dokładnie
sprawdzone prace pisemne wraz z uzasadnieniem wystawionej oceny uczeń winien
otrzymać w okresie do dwóch tygodni od daty pisania danej pracy.
10.
Sprawdzone
i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice mogą otrzymać do wglądu
i zwracają je nauczycielowi w terminie przez niego ustalonym.
11.
Nauczyciel
powinien przechowywać prace klasowe uczniów przez okres jednego roku od czasu ich pisania.
12.
Nauczyciel
języka polskiego jest zobowiązany do przeprowadzenia w ciągu okresu dwóch prac
klasowych oraz w ciągu roku 2 sprawdzianów językowych i 4 dyktand.
13.
Nauczyciel
języka obcego winien wśród ocen cząstkowych uwzględniać sprawdzanie osiągnięć
uczniów w zakresie poszczególnych umiejętności:
-
rozumienie
tekstu czytanego,
-
rozumienie
tekstu słyszanego,
-
sprawności
językowo gramatycznej,
-
wypowiedzi
na zadany temat.
14.
Prace
pisemne np. z historii nie mogą mieć wyłącznie formy testowej.
15.
W
ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe,
a w ciągu jednego dnia nie więcej niż jedną.
16.
Sprawdzian
obejmujący szerszy zakres materiału nauczania /więcej niż 3 jednostki lekcyjne/
winien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
17.
Nauczyciele
mają prawo do niepodawania terminu sprawdzianu, jeżeli uczniowie dezorganizują
proces oceny osiągnięć przez absencję, ucieczki z lekcji, itp.
18.
Na
dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej należy
zaprzestać pisania prac klasowych.
19.
Nauczyciel
jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć
wymagania edukacyjne, o których mowa w pkt.1, w stosunku do ucznia, u
którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe,
uniemożliwiające sprostaniu wymaganiom
edukacyjnym wynikającym z programu.
20.
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego,
techniki, plastyki, muzyki, informatyki - jeżeli nie są to przedmioty
kierunkowe - należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu
się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
21.
W
uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć
wychowania fizycznego. Zwolnienia dokonuje dyrektor szkoły na pisemny wniosek
rodziców (prawnych opiekunów), na podstawie opinii lekarza.
22.
Ocenę z religii/etyki oraz dodatkowych zajęć
edukacyjnych wlicza się do średniej ocen uzyskanych przez ucznia.
§ 2. KLASYFIKOWANIE
1.
Rok
szkolny dzieli się na dwa okresy.
2.
Klasyfikowanie
śródroczne uczniów przeprowadza się na tydzień przed rozpoczęciem ferii
zimowych.
3.
Klasyfikowanie śródroczne
polega na okresowym
podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według skali określonej w statucie
szkoły oraz oceny z zachowania.
4.
Przed
śródrocznym i końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej
poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych
dla niego ocenach klasyfikacyjnych w formie ustnej z tygodniowym wyprzedzeniem.
5.
O
przewidywanym dla ucznia rocznym stopniu niedostatecznym należy poinformować
ucznia i jego rodziców – w formie pisemnej na miesiąc przed klasyfikacyjnym
posiedzeniem rady pedagogicznej, w trakcie spotkania z rodzicami.
6.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna
śródroczna /końcoworoczna/ może być zmieniona
w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego
sprawdzającego i egzaminu poprawkowego. Zasady i tryb przeprowadzania
egzaminów zostały określone w załączniku
nr. 1.
7.
Na
prośbę ucznia nie klasyfikowanego lub na prośbę jego rodziców rada
pedagogiczna może wyrazić zgodę na
egzamin klasyfikacyjny sprawdzający.
8.
Egzamin
klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki
oraz spełniający obowiązek szkolny lub
obowiązek nauki poza szkołą.
9.
Począwszy
od klasy czwartej szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę
niedostateczną z zajęć edukacyjnych,
może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych
przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch
zajęć edukacyjnych.
10.
W
klasach I - III ocena klasyfikacyjna /okresowa/ jest oceną opisową /załącznik
nr4/.
11. Klasyfikowanie końcoworoczne w klasach I – III szkoły podstawowej
polega na podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny opisowej klasyfikacyjnej oraz oceny z
zachowania zgodnie z §2.11 i § 2.13.
12.
Oceny
klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne, a ocenę
z zachowania – wychowawca klasy.
13.
Oceny
klasyfikacyjne końcoworoczne /okresowe/, począwszy od klasy czwartej ustala się
w stopniach według następującej skali:
1.stopien celujący – 6
2.stopień bardzo dobry - 5
3.stopien dobry - 4
4.stopien dostateczny - 3
5.stopien dopuszczający - 2
6.stopien niedostateczny- 1
Nauczyciel jest zobowiązany
określić wymagania edukacyjne z danego przedmiotu na poszczególne oceny:
Wymagania
konieczne (ocena dopuszczająca)
Treści nauczania obejmują
elementy niezbędne w uczeniu się danego przedmiotu i potrzebne w życiu.
Wymagania
podstawowe (ocena dostateczna)
Treści najważniejsze w uczeniu:
łatwe, przystępne, o niewielkim stopniu trudności, proste, uniwersalne umiejętności.
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra)
Treści istotne, bardziej
złożone – użyteczne w działalności szkolnej i pozaszkolnej. Umiejętności
stosowania wiadomości w typowych sytuacjach.
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo dobra)
Ważne, trudne treści
wymagające korzystania z różnych źródeł, umożliwiające rozwiązywanie problemów.
Pełne opanowanie programu.
Wymagania
wykraczające (ocena celująca)
Treści znacznie wykraczające poza program.
Efekty samodzielnej pracy ucznia wynikające z
indywidualnych zainteresowań.
Wykorzystanie dodatkowych własności.
14. Ocenę z zachowania końcoworoczną
/okresową/ począwszy od klasy czwartej ustala się
w następującej skali:
-
wzorowe
-
bardzo dobre
-
dobre
-
poprawne
-
nieodpowiednie
-
naganne
15. W klasach I–III ocena z zachowania jest
oceną opisową. Dotyczy oceny klasyfikacyjnej
końcoworocznej i okresowej.
16. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu
na:
1/ oceny z zajęć edukacyjnych,
2/ promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie
szkoły.
17.
Ocena
z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem zasad i
procedury zawartych w załączniku nr 2.
18.
Uczeń
ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena okresowa lub końcoworoczna
jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców zaniżona.
19.
Jeżeli
w wyniku klasyfikacji okresowej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia
uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej,
szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia
braków /rodzice i uczeń powinni być
zainteresowani tą szansą/.
20.
Uczeń
może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych,
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na zajęciach
edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w
szkolnym planie nauczania.
21.
Egzamin klasyfikacyjny i sprawdzający przeprowadza się w określonym
trybie /załącznik nr 2/.
22.
Ustalona
przez komisję egzaminacyjną ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz
ocena z zachowania jest ostateczna z wyjątkiem niedostatecznej rocznej,
semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być
zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z jednego, a w wyjątkowych przypadkach
– za zgodą rady pedagogicznej dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. (załącznik
3).
§ 3. PROMOWANIE
1.
Uczeń
klas I- III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego
osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2.
Uczeń
klas IV-VI otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w
szkolnym planie nauczania
z uwzględnieniem §2.7 i § 2.21 uzyskał oceny klasyfikacyjne
końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem § 3.9.
3.
Uczeń,
który nie spełnił warunków określonych w
§ 3.1. albo w § 3.2. nie otrzymuje
promocji i powtarza tę samą klasę z uwzględnieniem § 3.4.
4.
Ucznia
klasy I - III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko
wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych
opinią wydaną przez lekarza lub poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami.
5.
Począwszy
od klasy czwartej, uczeń, który w
wyniku końcowej klasyfikacji uzyskał
ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin
poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach
rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
6.
Sposób
przeprowadzenia egzaminu poprawkowego określa załącznik nr 1.
7.
Uczeń,
który z uzasadnionych przyczyn nie
przystąpił do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły (nie później niż
do końca września).
8.
Uczeń,
który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę,
z zastrzeżeniem pkt. 9.
9.
Uwzględniając
możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu
danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego
z jednych zajęć edukacyjnych /dotyczy drugiego etapu edukacyjnego/.
§ 4. SPRAWDZIANY
1.
Uczeń
kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej
uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił
do sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach
wymagań.
2.
W
klasie szóstej okręgowa komisja egzaminacyjna zwana dalej „komisją okręgową” przeprowadza
sprawdzian, o którym mowa w § 1.
3.
Sprawdzian
ma charakter powszechny i obowiązkowy. Przeprowadzany jest w kwietniu.
4.
Uczniowie
z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w formie
dostosowanej do ich dysfunkcji.
5.
Uczeń,
który nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie albo przerwał
sprawdzian, przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez
dyrektora komisji okręgowej.
6.
Uczeń,
który nie przystąpił do sprawdzianu z przyczyn losowych w dodatkowym terminie albo przerwał
sprawdzian, przystępuje do niego w kolejnym terminie określonym przez dyrektora komisji okręgowej.
7.
Uczeń,
który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły
danego roku, powtarza ostatnią klasę
szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.
Przepisy § 5
i § 6 stosuje się odpowiednio.
8.
Wyniki
sprawdzianu ustala powołany przez dyrektora okręgowej komisji zespół egzaminatorów wpisanych do ewidencji
egzaminatorów.
9.
Wynik
sprawdzianu ustalony przez zespół egzaminatorów jest ostateczny.
10.
Wynik
sprawdzianu odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik nie wpływa
na ukończenie szkoły.
11.
Wyniki
sprawdzianu oraz zaświadczenie o szczegółowych wynikach sprawdzianu dla każdego ucznia komisja okręgowa przesyła do
szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno –
wychowawczych a w przypadku, o którym
mowa w pkt. 7 – do dnia 31 sierpnia danego roku.
12.
Sprawdzian
w klasie szóstej szkoły podstawowej przeprowadza się począwszy od 2002r.
ZAŁĄCZNIK NR 1
Egzamin
poprawkowy
1.
Egzamin
poprawkowy może być przeprowadzony z uwzględnieniem § 3.6 i § 3.7
w powiązaniu z § 3.5.
2.
Termin
poprawkowy przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców zgłoszoną do dyrektora szkoły na 10 dni
przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym okresie /pierwszym lub
drugim/.
3.
Termin
przeprowadzenia egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły nie później niż w
ostatnim tygodniu ferii zimowych /egzamin poprawkowy śródroczny/ lub w ostatnim tygodniu ferii letnich /egzamin poprawkowy
końcoworoczny/.
4.
Egzamin poprawkowy składa się z części
pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu
z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z
których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
5.
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja
powołana przez dyrektora szkoły. W skład
komisji wchodzą:
1/ dyrektor szkoły – jako przewodniczący,
2/ nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako
egzaminujący,
3/ nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne
lub pokrewne – jako członek
komisji.
6.
Nauczyciel,
o którym mowa w pkt.5, ust.2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie
uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako
osobę egzaminującą innego nauczyciela
prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie
nauczyciela w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7.
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego
sporządza się protokół zawierający skład
komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz
ocenę ustaloną przez komisję. Do
protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia.
8.
Protokół
stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę
egzaminu oraz ustalony stopień według
skali określonej w § 2.13.
ZAŁĄCZNIK NR 2
Egzamin
klasyfikacyjny
1.
Egzamin
klasyfikacyjny może zdawać uczeń zgodnie z
§ 2.18, § 2.19 i § 2.20 „Szkolnego systemu oceniania”.
2.
Egzamin
klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców złożoną u dyrektora szkoły na 10 dni przed
zakończeniem zajęć dydaktycznych w pierwszym okresie lub w roku szkolnym.
3.
Termin
egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły nie później niż w ostatnim
tygodniu ferii zimowych /dla ucznia nie klasyfikowanego w pierwszym okresie/
oraz nie później niż w ostatnim
tygodniu ferii letnich /dla ucznia nie klasyfikowanego w drugim okresie/.
4.
Termin w/w egzaminu ustala się w porozumieniu z
nauczycielem /nauczycielami/ przedmiotu
/przedmiotów/.
5.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza powołana
przez dyrektora szkoły komisja
w składzie:
·
dyrektor
szkoły – jako przewodniczący,
·
nauczyciel
danego przedmiotu – jako egzaminator,
·
nauczyciel
tego samego przedmiotu lub przedmiotu pokrewnego- jako członek komisji,
·
rodzic
dziecka – jako obserwator.
6.
Tryb
przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego ustala przewodniczący komisji
z rodzicami dziecka, a dotyczy on liczby przedmiotów, z których dziecko
może być egzaminowane w ciągu jednego dnia.
7.
Egzamin
klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej oraz w formie ćwiczeń praktycznych /plastyka, muzyka,
technika, informatyka, wychowanie fizyczne/.
8.
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego
sporządza się protokół zawierający: skład
komisji, termin egzaminu, pytania /ćwiczenia, zadania praktyczne/
egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu
załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację o
jego ustnych odpowiedziach.
9.
Protokół
stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę
egzaminu oraz ustalony stopień według
skali określonej w § 2.13.
ZAŁĄCZNIK NR 3
Egzamin
sprawdzający
1. Egzamin sprawdzający może
zdawać uczeń zgodnie z § 3.23 z uwzględnieniem §3.24.
2.
Egzamin sprawdzający przeprowadza się na
pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców zgłoszoną do dyrektora szkoły nie
później niż na jeden tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych /edukacyjnych/ w okresie lub roku szkolnym.
3.
Termin
przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły, nie później niż przedostatni
dzień zajęć edukacyjnych w danym okresie /pierwszym lub drugim/.
4.
Egzamin
sprawdzający składa uczeń przed nauczycielem przedmiotu i wychowawcą
klasy. W egzaminie może uczestniczyć
bez prawa głosu rodzic ucznia.
5.
Nauczyciel,
o którym mowa w pkt.4 może skorzystać z uprawnień określonych w pkt.6 załącznik nr 1.
6.
Egzamin sprawdzający przeprowadza się w
formie jak w pkt.4 załącznik nr 1.
7.
Pytania, /ćwiczenia, zadania praktyczne/
egzaminacyjne proponuje egzaminator. Stopień trudności pytań /ćwiczeń, zadań
praktycznych/ musi odpowiadać kryterium stopnia, o który ubiega się uczeń.
8.
Komisja, o której mowa w pkt.4, może na
podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego:
a/ podwyższyć stopień – w przypadku pozytywnego wyniku
egzaminu,
b/ pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela – w
przypadku negatywnego wyniku
egzaminu.
9.
Do
egzaminu sprawdzającego stosuje się przepisy pkt.7 i pkt.8 załącznika nr 1.
10.
Uczeń,
który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu sprawdzającego, może przystąpić do niego w
terminie określonym przez dyrektora szkoły.
11.
W
przypadku zastrzeżeń do pracy osób wymienionych w pkt.4 uczeń zdaje egzamin
przed komisją powołaną przez dyrektora szkoły /załącznik nr 2 pkt.5./.
12.
Powtórny
egzamin sprawdzający przeprowadza się w szkole, do której uczęszcza dany uczeń. Egzamin ten należy przeprowadzić:
1/
w przypadku stopnia okresowego – w ciągu dwóch pierwszych tygodni następnego
okresu,
2/
w przypadku stopnia rocznego – do końca danego roku szkolnego.
13.
Przy
powtórnym egzaminie sprawdzającym stosuje się przepisy pkt. 5-9.
14.
Od stopnia ustalonego w wyniku powtórnego
egzaminu sprawdzającego odwołanie nie
przysługuje.
V.
DOKUMENTACJA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Postępy uczniów będą odnotowane w:
1/ dzienniku lekcyjnym przy pomocy oceny cyfrowej
według ustalonej skali /na I etapie edukacyjnym/ w zakresie:
-
mówienie
i słuchanie
-
czytanie,
-
pisanie,
-
umiejętności
rachunkowe,
-
umiejętności
praktyczne,
-
zachowanie
bezpieczeństwa i zdrowia,
-
organizowanie
własnej pracy,
-
współdziałanie
w grupie.
2/ DOTYCZY
DRUGIEGO ETAPU EDUKACYJNEGO – dziennikach lekcyjnych i dzienniczkach
uczniowskich oceny bieżących postępów ucznia,
3/ kronice – wpisy najlepszych uczniów oraz
laureatów i finalistów konkursów pozaszkolnych różnych szczebli,
4/ dyplomach dla laureatów i finalistów konkursów
przedmiotowych.
VI . SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW
Rodzice będą informowani o osiągnięciach szkolnych
swoich dzieci w następujący sposób:
1/ wpisy do zeszytów i dzienniczków uczniowskich,
2/
organizowanie spotkań „Dni otwartych”, podczas których rodzice będą mogli uczestniczyć
w zajęciach po wcześniejszym uzgodnieniu
terminu z wychowawcą.
3/
indywidualne spotkania z rodzicami (według potrzeb),
4/
wywiadówki śródokresowe i okresowe.
VII. WAŻNE TERMINY
1.
Zakończenie
I okresu – podsumowanie osiągnięć uczniów
- w piątek ostatniego pełnego
tygodnia przed feriami zimowymi.
2.
Zakończenie
roku szkolnego – podsumowanie osiągnięć uczniów – w piątek poprzedzający 24 czerwca, ale nie później
niż 24 czerwca.
3.
Konkursy
artystyczne odbywają się od października do maja zgodnie z napływającymi ofertami.
4.
Konkursy
sportowe na szczeblu szkoły i gminy
odbywają się zgodnie z harmonogramem opracowanym przez UKS.
5.
Spotkania śródokresowe odbywają się w połowie
listopada i w połowie kwietnia. Organizowane są dla rodziców uczniów, którzy
osiągają niezadowalające wyniki w nauce lub sprawiają trudności wychowawcze.
6.
Wywiadówka
okresowa odbywa się w tygodniu poprzedzającym ferie zimowe lub w pierwszym tygodniu po feriach
zimowych.
VIII. SYSTEM ODWOŁAWCZY
Uczeń ma prawo do odwołania się zgodnie z procedurą
zawartą w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej 30 kwietnia 2007r. § 3, pkt. 4, a szkoła ma obowiązek powołać
komisję, w skład której wchodzić będzie dyrektor szkoły, wychowawca, dwóch
nauczycieli przedmiotowych, przedstawiciel społeczności uczniowskiej, do zbadania
i zweryfikowania oceny.
X.
EWALUACJA
W
ciągu roku szkolnego prowadzone będą ankiety wśród uczniów, mające na celu
sprawdzenie, czy:
-
kryteria
są jasno przedstawione, znane uczniom i przestrzegane przez nauczycieli,
-
w
ocenianiu uczniów wykorzystywane są różne sposoby zbierania informacji o osiągnięciach uczniów,
- program
nauczania jest dostosowany do możliwości dzieci i warunków szkolnych.