PROGRAM PROFILAKTYKI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2
W
DYNOWIE
„Działania profilaktyczne to
te, które stwarzają człowiekowi okazję do aktywnego uczestnictwa w gromadzeniu
doświadczeń powodujących wzrost jego zdolności do radzenia sobie w potencjalnie
trudnych sytuacjach życiowych.”
PROFILAKTYKA
– to proces wspierający zdrowie psychiczne i fizyczne poprzez pomoc
i towarzyszenie uczniowi w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz w
nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom.
CELEM DZIAŁAŃ
PROFILAKTYCZNYCH JEST WZMOCNIENIE CZYNNIKÓW CHRONIĄCYCH PRZY JEDNOCZESNEJ REDUKCJI
CZYNNIKÓW RYZYKA
1. Zwiększanie
bezpieczeństwa uczniów w szkole………………………………………………………………...……………………. .3
1.
ZWIĘKSZANIE BEZPIECZEŃSTWA UCZNIÓW
W SZKOLE.
Działania |
Oczekiwane efekty |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni i współodpowiedzialni |
Uwagi |
Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci na drodze i w szkole. |
Uczeń zna zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. |
Wychowanie komunikacyjne w szkole. Dyżury nauczycieli. Popularyzacja materiałów edukacyjnych. Współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój dziecka. |
- dyrektor, - wychowawcy, - nauczyciele, - instytucje wspomagające - rodzice |
Programy profilaktyczne Policji |
Bezpieczeństwo uczniów podczas przerw i imprez szkolnych. |
Uczeń czuje się bezpiecznie w czasie przerw i imprez. Złe zachowanie wywołuje natychmiastową reakcję pracowników szkoły. |
Dyżury nauczycieli. Przypominanie zasad bezpiecznego spędzania przerw i zachowywania się w trakcie imprez szkolnych. |
- wychowawcy - nauczyciele - rodzice |
|
Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia podczas drogi do i ze szkoły. |
Uczeń stosuje w praktyce przepisy ruchu drogowego. |
Pogadanki na temat bezpiecznej drogi (godz. wych.) |
- wychowawcy, - nauczyciele - policjant |
Współpraca z Policją konkursy z zakresu ruchu drogowego i bezpiecznej drogi do i ze szkoły. |
Działania |
Oczekiwane efekty |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni i
współodpowiedzialni |
Uwagi |
Systematyczne uwrażliwianie uczniów na sytuacje stwarzające zagrożenie. |
Uczeń odpowiednio zachowuje się podczas ewakuacji. Uczeń odpowiednio reaguje na przedmioty i substancje niebezpieczne. |
Próbna ewakuacja. Zapoznanie z zagrożeniami wynikającymi z kontaktu z przedmiotami i substancjami niebezpiecznymi. |
- dyrektor, - nauczyciele, - rodzice
|
|
Uczenie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia: - powódź, pożar, - zachowanie na szkolnym korytarzu, szatni, klasie szkolnej, sali gimnastycznej, boisku szkolnym |
Uczeń wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia. |
Próbny alarm przeciwpożarowy |
- dyrektor, - nauczyciele, - wychowawcy
|
Współpraca z PPSP w Dynowie |
Uwzględnienie profilaktyki uzależnień -problem narkotyków -palenie papierosów -picie alkoholu -zachowania agresywne |
Uczeń umie rozpoznać sytuacje |
Ulotki, plakaty, pogadanki, filmy o tematyce profilaktyki uzależnień; |
- wychowawcy, - nauczyciele, - higienistka szkolna, - policjant, - rodzice |
|
2. OGRANICZANIE ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH I PRZEMOCY
W SZKOLE
Działania |
Oczekiwane efekty |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni i współodpowiedzialni |
Uwagi |
Diagnoza poziomu bezpieczeństwa w szkole. |
Nauczyciele znają zagrożenia występujące wśród uczniów. |
Obserwacje, rozmowy. |
- dyrektor, - nauczyciele, - rodzice |
|
Uświadamianie uczniom, czym jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić. |
Uczeń wie, czym jest agresja. Uczeń umie przeciwstawić się zachowaniom agresywnym. Uczeń radzi sobie z własnymi emocjami. Uczeń wie, gdzie w razie potrzeby szukać pomocy. |
Pogadanki z wychowawcami, policją. Realizacja programu profilaktycznego ,,Nie jesteś bezradny’’. Konkurs plastyczny na temat agresji i przemocy. |
- wychowawcy, - nauczyciele |
|
Wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy. |
Uczeń czuje się bezpiecznie. Uczeń spędza przerwy bezpiecznie i aktywnie. |
Dyżury nauczycieli. Organizowanie bezpiecznych zabaw w czasie przerw. Prowadzenie kół zainteresowań Konkursy, imprezy organizowane przez S.U. i rodziców. |
- nauczyciele, - wychowawcy, - pracownicy szkoły, - rodzice
|
|
Działania |
Oczekiwane efekty |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni i współodpowiedzialni |
Uwagi |
Kształtowanie umiejętności zastępowania agresji, wnioskowania moralnego oraz kontroli emocji |
Uczeń nabywa umiejętności nieagresywnych reakcji oraz kontroluje swoje emocje. Zna i przestrzega normy moralne. |
Warsztaty umiejętności wychowawczych dla nauczycieli.
Zajęcia grupowe. |
- dyrektor, - instytucje wspierające, - wychowawcy, - nauczyciele, - rodzice |
Współpraca ze Stowarzyszeniem „Razem przeciw przemocy”, z Policją Rządowy Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” . |
Kształtowanie
postaw troski o bezpieczeństwo własne i innych. Wzbudzanie empatii, tolerancji i zachowań prospołecznych. |
Uczeń zna i szanuje normy i wartości społecznych, kulturowe, rodzinne, szkolne. Uczeń ma poczucia własnej wartości i skuteczności. Uczeń umie być tolerancyjny i ma świadomość zagrożeń płynących z braku tolerancji. |
Zajęcia w klasach. Ćwiczenia
afirmujące, podnoszące samoocenę, uczenie samoakceptacji. Kształtowanie pozytywnych relacji między rówieśnikami. |
- dyrektor, - wychowawcy, - nauczyciele |
|
Pedagogizacja rodziców. |
Wzmocnienie więzi między rodzicami i dzieckiem. Rodzice zwracają uwagę na treści dostępne dla swych dzieci, filtrują je.
|
Pogadanki, prelekcje o tematyce przemocy i agresji w mediach, grach komputerowych, prasie młodzieżowej na spotkaniach z rodzicami.(XI, I, IV) |
- dyrektor, - wychowawcy |
|
3. ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁŻYCIA SPOŁECZNEGO
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji
|
Odpowiedzialni i
współodpowiedzialni |
Uwagi |
Przedstawienie zasad i reguł współżycia |
Uczeń zna obowiązki i prawa wynikające ze Statutu Szkoły. Przestrzega je. Uczeń zna podstawowe zasady dobrego wychowania i stosuje się do nich. Uczeń ubiera się stosownie do okoliczności. Uczeń współtworzy i stosuje reguły ustalone w zespole klasowym. |
Zapoznanie ze Statutem Szkoły. Pogadanki na temat zasad dobrego wychowania. Ustalenie wewnętrznych zasad obowiązujących w klasie i szkole. |
- wychowawcy, - nauczyciele |
|
Edukacja prawna uczniów. |
Uczeń zna swoje prawa i obowiązki wynikające ze Statutu Szkoły i Konwencji praw dziecka |
- Zajęcia, pogadanki w klasach, - Godzina z wychowawcą |
- wychowawcy |
Konkurs ze znajomości praw i obowiązków ucznia-XI |
Uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych osób. |
Uczeń rozumie potrzebę pomagania innym. Uczeń respektuje potrzeby niepełnosprawnych. Uczeń angażuje się w akcje pomocy potrzebującym. |
Podejmowanie tematyki dotyczącej potrzeby pomagania innym. Uświadamianie potrzeb osób niepełnosprawnych. Udział w akcjach charytatywnych(Góra Grosza, WOŚP) Pomoc koleżeńska |
- wychowawcy, - nauczyciele, - rodzice |
|
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji
|
Odpowiedzialni |
Uwagi |
Integrowanie społeczności szkolnej. |
Uczeń zachowuje się stosownie do sytuacji. Uczeń czuje się odpowiedzialny za dobre imię szkoły. Uczniowie poznają swoje zainteresowania, uzdolnienia. Uczeń czuje się częścią zespołu i jest współodpowiedzialny za jego sukces. Szkoła cieszy się dobrą opinią. |
Organizowanie uroczystości i imprez szkolnych - Święto Edukacji Narodowej - Ślubowanie uczniów I klasy - Spotkanie opłatkowe - Dzień Seniora - Widowisko Maryjne - Piknik rodzinny Organizowanie wycieczek. Prezentowanie osiągnięć uczniowskich (konkursy, wystawy, gazetki, szkolna strona internetowa, czasopismo, ,DYNOWINKA”) Organizowanie zajęć otwartych.
|
- dyrektor, - nauczyciele, - wychowawcy, - Rada Rodziców |
|
4. ROZSZERZANIE DZIAŁAN NA RZECZ PROPAGOWANIA ZDROWEGO
TRYBU ŻYCIA
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji
|
Odpowiedzialni i współodpowiedzialni |
Uwagi |
Propagowanie zdrowego trybu życia |
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie. Uczeń zna i stosuje zasady zdrowego odżywiania. Uczeń rozumie wpływ reklamy na konsumenta. Kształtowanie nawyków zdrowego stylu życia. Uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z wad postawy. Korygowanie wad postawy. Uwrażliwienie uczniów na skutki różnych niebezpiecznych sytuacji. |
Dostosowanie sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów. Stosowanie przerw śródlekcyjnych. (Kl. 1-3) Pogadanki w klasach na temat zdrowego żywienia. Akcje promocyjne Wyjaśnianie roli reklamy Wyjazdy na wycieczki, zajęcia na świeżym powietrzu. Przeprowadzanie zajęć otwartych dla rodziców, ukazujących sposoby zapobiegania i korekcji wad postawy.
Pogadanki , prelekcje |
- dyrektor, - wychowawcy, - nauczyciele, -instytucje wspomagające, - konserwator, - higienistka szkolna, - rodzice, -policjant
|
. Akcje „Mleko w szkole”, „Owoce w szkole” Udział w rządowym programie „Radosna szkoła” |
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji
|
Odpowiedzialni i współodpowiedzialni |
Uwagi |
Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu. |
Uczeń umie rozsądnie gospodarować czasem wolnym. Zna sposoby aktywnego spędzania czasu. |
Pogadanki. Organizowanie imprez sportowych, gier i zabaw ruchowych, wyjazdów na basen. Wycieczki szkolne |
- wychowawcy, - nauczyciele, -rodzice |
Dzień Sportu, zawody sportowe
|
Uświadomienie konieczności zachowania higieny |
Uczeń wie w jakiej pozycji powinien spać, jeść, odrabiać lekcje, czytać itp. |
Pogadanki, rozmowy na temat higieny pracy. Zwracanie uwagi na właściwą postawę ciała. Stosowanie przerw śródlekcyjnych. Dbanie o właściwy odpoczynek podczas przerw zgodny z rozwojem psychofizycznym (bezpieczne gry, zabawy, walka z hałasem). |
- wychowawcy, - nauczyciele dyżurujący, - higienistka szkolna, -rodzice |
|
Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą. |
Uczeń zna i stosuje zasady higieny osobistej. |
Pogadanka z pielęgniarką Pogadanki na temat fizycznego rozwoju człowieka. Przeprowadzenie fluoryzacji i zachęcanie do dbania o higienę jamy ustnej. Zwracanie uwagi na odpowiedni ubiór. |
- wychowawcy, - higienistka, - rodzice |
fluoryzacja |
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni i
współodpowiedzialni |
Uwagi |
Poszerzanie zainteresowań i wiedzy ucznia |
Uczeń chętnie bierze udział i wykazuje się umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania. |
Praca w zespole wokalno – instrumentalnym. |
- nauczyciel muzyki |
|
5.
PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU WZMOCNIENIE MOTYWACJI DO WŁASNEGO ROZWOJU
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji
|
Odpowiedzialni i współodpowiedzialni |
Uwagi |
Uświadomienie uczniowi jego mocnych stron i możliwości. |
Uczeń lepiej zna siebie. Uczeń zna swoje zalety. Uczeń dostrzega możliwości osiągnięcia sukcesu. |
Zdiagnozowanie ucznia pod kątem jego możliwości. Podkreślanie mocnych stron dziecka. Ukazanie perspektyw rozwoju. |
- wychowawcy, -nauczyciele, -rodzice |
|
Rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów. |
Organizowanie kół zainteresowań. Angażowanie uczniów do udziału w konkursach. Organizowanie różnych form przeglądu twórczości dzieci. |
Uczeń rozwija swoje zainteresowania. Uczeń bierze udział w konkursach i przeglądach twórczości. |
- wychowawcy, - nauczyciele, - rodzice |
Szkolne koła zainteresowań |
Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań. |
Uczeń rozumie i dostrzega sens bycia wartościowym człowiekiem. |
Prezentowanie sylwetek wartościowych postaci z naszego regionu i Wielkich Polaków |
- wychowawcy, - nauczyciele, - rodzice |
|
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni i współodpowiedzialni |
Uwagi |
Pomoc uczniom w przezwyciężaniu własnych trudności i ograniczeń. |
Organizowanie zespołów wyrównawczych. Objęcie uczniów opieką logopedyczną, pedagogiczną i psychologiczną. Prowadzenie indywidualnych rozmów z rodzicami uczniów . |
Uczeń uzupełnia braki w wiadomościach Uczeń korzysta z pomocy specjalistów(w razie potrzeby). Rodzice współpracują z nauczycielami w przezwyciężaniu indywidualnych trudności uczniów. |
- dyrektor, - nauczyciele prowadzący, zespoły,
- rodzice |
|
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i ujawniania swoich uczuć i emocji. |
Realizowanie tematyki dotyczącej uczuć, asertywności, emocji, empatii. Kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem. |
Uczeń umie wyrazić i nazwać uczucia i emocje. Uczeń radzi sobie ze stresem. |
- wychowawcy,
|
|
6. WDRAŻANIE METOD RADZENIA
SOBIE W SYTUACJACH TRUDNYCH
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni i
współodpowiedzialni |
Uwagi |
Poszerzenie wiedzy dotyczącej sytuacji trudnych. |
Uczeń zauważa symptomy trudnych sytuacji. Nazywa swój problem |
Podejmowanie tematyki dotyczącej sytuacji trudnych i niebezpiecznych. |
- wychowawcy
|
|
Wdrażanie metod asertywnych. |
Uczeń zachowuje się odpowiednio do sytuacji. |
Ćwiczenia w umiejętności odmawiania i wyrażania swego zdania. |
- wychowawcy, -nauczyciele
|
|
Umiejętne szukanie pomocy. |
Uczeń aktywnie reaguje na sytuacje trudne i niebezpieczne. Wie, do kogo zwrócić się o pomoc w razie potrzeby. |
Informowanie o osobach i instytucjach niosących pomoc(ulotki, pogadanki w ramach godz.wych.) |
- dyrektor, - wychowawcy, - nauczyciele
|
Stowarzyszenia, poradnie, fundacja min. „Dzieci Niczyje” |
7.
ROZPOZNAWANIE NIEPOŻĄDANYCH ZJAWISK NA TERENIE SZKOŁY
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji
|
Odpowiedzialni i
współodpowiedzialni |
Uwagi |
Dokładne zapoznanie uczniów z regulaminem szkoły oraz szczegółowymi kryteriami ocen zachowania. |
Uczeń zna regulamin szkoły. Uczeń stosuje zasady wynikające z regulaminu szkoły. Uczeń zna konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania regulaminu szkoły. Uczeń zna kryteria ocen zachowania. Uczeń stosuje się do nich. |
Lekcje wychowawcze dotyczące regulaminu szkoły i kryteriów ocen zachowania.
|
- wychowawcy |
Uczniowie podpisem potwierdzają znajomość kryteriów. |
Zapobieganie nadmiernej absencji uczniów. |
Uczeń systematycznie uczęszcza na zajęcia. Uczeń przestrzega punktualności.
|
Kontrolowanie nieobecności na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. Systematyczne zaznaczanie spóźnień w dziennikach. Restrykcyjne egzekwowanie usprawiedliwień.
|
- dyrektor, - wychowawcy, - nauczyciele, -rodzice |
|
8.
ROZSZERZANIE DZIAŁAŃ NA RZECZ PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ
Działanie |
Oczekiwane
efekty |
Forma realizacji
|
Odpowiedzialni |
Uwagi |
Rozpoznawanie sytuacji domowej wychowanków. |
Wychowawca zna sytuację rodzinną swoich wychowanków. Zwraca szczególną uwagę na uczniów z rodzin dysfunkcyjnych. |
Rozmowa wychowawców z dyrektorem |
- dyrektor, - wychowawcy |
|
Wdrażanie programów profilaktycznych. |
Uczeń rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania używek. Potrafi odmówić. W razie potrzeby zwraca się o pomoc do dorosłych. Nauczyciele posiadają wiedzę na temat profilaktyki uzależnień. Większa grupa nauczycieli jest przygotowana do realizowania programów profilaktycznych. |
Realizowanie programu profilaktycznego ,,Dziękuję, nie biorę”. Udział w konkursach dotyczących profilaktyki uzależnień. Szkolenia nauczycieli
|
- wychowawcy, - nauczyciele |
Współpraca z instytucjami zewnętrznymi (MKRPA) |
EWALUACJA
Program Profilaktyki Szkoły
Podstawowej nr 2 będzie ulegał modyfikacji (ewaluacji) co najmniej 1 raz w roku
szkolnym, w zależności od sytuacji i
potrzeb grup tworzących społeczność szkolną: uczniów, rodziców, nauczycieli.
Metody tj. np.: ankiety,
rozmowy, obserwacje, wykorzystane w ewaluacji wynikać będą z charakteru
działań, warunków i okoliczności w których te działania są realizowane.
Wyniki będą wskazówkami do pracy w kolejnych
latach.